First month

2 maart 2014

Daar zijn we weer reisverslag nummertje 2!
Ik weet al bijna niet meer waar ik moet beginnen. ik heb de afgelopen weken zoveel gedaan dat ik vrij weinig tijd en puf had om mijn reisverslag bij te houden.
De dagen na oud en nieuw heb ik weer veel nieuwe mensen ontmoet waarmee ik naar het ho chi min mausoleum ben geweest. we dachten dat het een museum was over ho chi min zijn leven maar dit bleek toch net even wat anders te zijn. onderweg passeerde we erg veel beveiligers strak in een wit pak wat we al vrij bijzonder vonden voor een gewoon museum.. -_-lekker snugger. ho chi min lag hier dus opgebaard en hebben we nu in het echt mogen bewonderen. na bij te zijn gekomen besloten we het voor gezien te houden en hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijke massage. in de avond was er bij het hostel het foute feest en hebben we met onze crazy hairdue de avond goed afgesloten. later op de avond kwam ik nog iemand tegen die ik eerer had ontmoet in het eerste hostel en had voor de volgende dag mrt hem afgesproken om naar het prisonersmuseum te gaan. een indrukwekkend museum over de oorlog van vietnam met de amerikanen. na het bezoek zijn we nog even een hapje wezen eten bij de toko op de hoek. een vriend van hem kwam die dag erna terug en het leek hem wel leuk om scooters te huren en naar cat ba en halong bay te gaan. im in! de volgende dag vertrokken we dan met zijn vieren op de scooby over de grote wegen what a feeling criss cross over the road zonnetje in onze giechel en gaan. yes we were lucky bastards. na een rit van zes uur waren we eindelijk aangekomen bij het hotel met een kamer met uitzicht over de hele baai what an amazinggg view! voor de volgende dag hadden we een privebootje gehuurd en zijn we wezen varen naar de plek waar ze kayaks verhuren. peddelend en half kwijlend van het geweldige uitzicht wat we wel niet hadden, hebben we onszelf neergeploft op een privestrandje. nadat ik het alleen nog maar op internet heb mogen bewonderen kon ik nog steeds niet geloven dat het in het echt ook zo mooi was. iedereen die ik erover sprak had slecht weer gehad en het hoorde ook nog njet echt xonnig te xijn, maar we hadden geluk het was bijna 30graden. met dertig graden muziekje op af en toe een plons in het water was het na het xien van de zonsondergang toch wel een "on top of the world" moment! de volgende dag xijn we vroeg opgestaan om nog de berg te beklimmen van het national en hebben we nog een "museum" bexocht waar maarliefst een kanon te vinden was. er leek geen eind te komen aan de terugweg. het regende en de tien lagen kleding met een mooie poncho hielpen niet echt tegen de kou. maar we mochten niet klagen! gelukkig was alles de aankomende dagen weer open en hebben we de dag erna een tour geboekt naar het plaatsje nimh binh. dit was in de tiende eeuw hanoi. de koning en zijn vrouw zijn hier samen in een tempel begraven wat erg bijzonder is omdat ze eigenlijk altijd gescheiden zijn. na de stop bij de tempels was het tijd voor de lunch. natuurlijk waren we weer de laatste die door hadden dat de groep al weg was en xagen we gelukkig nog op tijd onze reisleider. tenminste dat dachten we.. we zouden gaan varen en iedereen van onze groep was verdwenen. haha gelukikig hadden we het nummer van onze touragency en was het probleem weer snel opeglost. de chauffeur kwam ons al ophalen. we vervolgde de reis weer op een bootje over de rivier die ons bracht naar de verborgen grotten. haha we hebben de laatste tien minuten alleen maar vol verbazing gekeken naar de man die doodleuk twee uur de hele rit met zijn voeten heeft gepeddeld, diep respect. na de boottocht gingen we op de fiets verder door de mooie bergen en de talloze rijstvelden waar we nog mooie kiekjes konden maken.

zeven februari yesyes het is zover mijn vrijwilligerswerk gaat beginnen. backpack op me rug de jongens gedag gezegd, mezelf netjes voorgesteld en gesetteld in de taxi op naar mai chau. haha dus niet ik had het blijkbaar verkeerd begrepen. ik vertrek pas de tiende en verbleef nu nog in het vrijwilligershuis samen met nog twee andere meiden die hier in de buurt vrijwilligerswerk doen. vandaag besloot ik even lekker niks te doen en te genieten van mijn eigen kamer, mijn eigen douche en mijn eigen tweepersoonsbed! de volgende dag moest natuurlijk ook nog goed benuttigd worden en ben ik weer met de jongens en een meisje van het huis naar het womansmuseum geweest. een museum waar je verschillende tradities van de verschillende stammen leert kennen, een afdeling met de kleding van vietnamese designers en een expo over vrouwelijke heroes. helaas moesten we er snel doorheen omdat we ook nog graag naar silkvillage wilde waar we flink wat souvenirs hebben aangeschaft. ondanks dat alles toch weer open is werd er morgen nog de laatste dag van tet gevierd. we besloten de tour te boeken naar de perfume pagoda. om zeven uur gimg het wekkertje alweer en vertrokken we om acht uur naar de pagoda. eenmaal aangekomen gingen we met een bootje naar de overkant voor de eerste tempel. overal waren kraampjes met eten,wierrook en stapels met geld. ja stapels met echt geld ik dacht eerst nog dat het nep was maar dit zijn de offers die ze verbranden voor hun dierbare die zijn overleden. ze geloven dat hierdoor het geld en eten bij hun terrecht komt en ze zo weer verder kunnen leven in de hemel. nu was het nog schappelijk maar iemand die mee was vertelde mij dat ze soms ook wel eens hele televisies en banken verbranden. na de eerste tempel begonnen we aan de boottocht van een uur naar de grote pagoda. na ontelbaar veel treden waren we er dan.. de rij naar de budha. om de tien minuten werd er een touw omhoog gehouden door de bewakers en stormde de hele menigde als een gek onder het touw door om zo snel mogelijk bij de budha te komen. we hebben het touw gehaald maar de budha helaas niet meer aangezien we alweer terug moesten naar de rivier waar een zwarte vlek aan duizende bootjes op ons lag te wachten. we hebben de budha onderweg op internet opgezocht zo hadden we hem toch nog "gezien". we hadden in elk geval het touw gehaald! en niet te vergeten de onvergetelijke kabelbaanrij/rit. streng dat ze waren in de rij twee aan twee voor de kabelbaan. haha dit was alleen voor korte duur want na de streep gelden die regels blijkbaar niet meer en moet je rennen voor je leven en mensen wegduwen om een karretje te bemachtigen.

tien februari yesyes nu voor het echie 07:10 sharp op naar mai chau :D!

word vervolgd :D

1. Mam:
    2 maart 2014
    Lil, fantastisch verhaal! We zitten aan ons zondagse ontbijt te genieten van al je belevenissen ! En lazen net op je app dat je na nog 1 weekje mauchau verder trekt naar ho an en daarna naar het zuiden van Vietnam ! Wij genieten op afstand met je mee!
  2. Asmaar:
    2 maart 2014
    lil, finally haha! wat leuk om dit zo op de zondagmorgen te lezen! youre making me jealous! ik zie de buddha taferelen al helemaal voor me maar agh lil, je hebt het touw gehaald! en wat heb ik medelijden met je scooteravontuur in de regen! kort samengevat, wat geniet ik van je verhalen en heel veel plezier pillie! snel weer skypen! dikke kus asmaar
  3. Carolien buis:
    Ha annelin,!!
    Wat maak jij ONGELOOFLIJK veel mee.
    Wat een indrukken

Ik voel gewoon jou "top op the world "gevoelens.
    tot het volgende verslag
    Xc
  4. Oma Geer:
    2 maart 2014
    Lieve kind wat een belevenissen. Wat goed dat je dit gedaan
    hebt. Ik zou er haast jaloers van worden. Wat is de wereld toch
    mooi gemaakt. En dan nog die contacten.
    Had je wel eens op een scooter gezeten. .
    Ik snak al naar het vervolg. Hartelijk dank datik dit meemaak
    Al is het op grote afstand. Lieverd, een knuffel van oma Geer.
  5. Saar:
    2 maart 2014
    Hahahaha lil ik ga helemaal stuk! Wat een heerlijke verhalen wijffie! En zo te lezen geniet je er goed van! Blijf dat zeker doen, tijd gaat veelste snel! Lieve schat kijk uit daar en snel weer schrijven! Kleine rat van me xxx
  6. Oma:
    HA lieverd,
    Wat een fantastishe belevenissen maak jij mee.Geweldig , als ik jong was , kwam ik naar je toe. En wat heb je al veel mensen leren kennen.Is de workshop ook goed verlopen?
    Jhe gaat nu naar het zuiden? We horen wel weer hoe het daar was.
    DAG SCHAT, een dikke kus van oma
  7. Marry:
    3 maart 2014
    Spannende en mooie dingen allemaal die je doet!!
    en wat een indrukken hè! Ben je al op de grote markt in Bac Hah in het noorden geweest? Met de Flower H'Mong. De vrouwen met al die mooie gekleurde kleding?
    Geniet er van!